Saturday, June 15, 2013

Dreptul returnarii unui produs








           Cred ca toti am trecut prin situatia de a cumpara un produs expirat, defect sau care nu era in concordanta cu descrierea oferita de vanzator, in special in cazul produselor comandate pe internet.
           Din aceasta cauza va voi prezenta astazi Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, aducand in vedere dreptul consumatorului la restituirea produsului si la despagubirea acestuia.

              Conform art. 5 si art. 9, vanzatorul este obligat sa livreze consumatorului produse care sunt in conformitate cu contractul de vanzare-cumparare. In caz contrar, vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existente la momentul cand au fost livrate produsele. Un produs este in conformitate cu contractul de vanzare-cumparare daca: 

      1. acesta corespunde descrierii facute de vanzator si are calitatile prezentate; 
      2. corespunde scopului specific solicitat de consumator, scop adus la cunostinta vanzatorului;
      3. corespunde scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produse de acelasi tip si prezinta parametrii de calitate si performantele normale la care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil. 
              Nu se considera a fi lipsa de conformitate daca, conform art.6, in momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare consumatorul a cunoscut sau nu putea, in mod rezonabil, sa nu cunoasca aceasta lipsa de conformitate ori daca lipsa de conformitate isi are originea in materialele furnizate de consumator.

             In momentul in care consumatorul constata o lipsa de conformitate, conform art. 11, are dreptul de a solicita vanzatorului aducerea la conformitate a produsului, fara plata, prin inlocuire ori reparare, sau sa beneficieze de o reducere a pretului ori de incheierea contractului privind produsul cu pricina, conform art.13 si 14.
             In cazul masurii de reparare a produsul, trebuie stabilita, de comun acord, o perioada rezonabila de timp care nu poate depasi mai mult de 15 zile de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta lipsa de conformitate a produsului. In cazul repararii se vor monta numai piese noi.

             Consumatorul are dreptul la solicitarea unei reduceri de pret sau incheierea contractului daca, conform art. 13:

      •  nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
      • vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila;
      • vanzatorul nu a luat masura reparatorie, fara inconveniente semnificative pentru consumator
Totusi, pentru a putea cere despagubiri, consumatorul trebuie sa declare lipsa de conformitate a produsului in termen de doua luni de la data la care a constatat-o.

            In ceea ce priveste garantia unui produs, aceasta trebuie sa fie obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, in conditiile specificate in declaratiile referitoare la garantie si in publicitatea aferenta. Mai mult, garantia trebuie sa:
      • cuprinda mentiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita
      • precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere, reparare, inlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitati specializate de service
      • sa fie redactată in termeni simpli si usor de inteles
In cazul nerespectarii dispozitiilor cu privire atat la garantie, cat si la vanzarea de produse in lipsa de conformitate, se pot aplica amenzi de la 1.000 la 25.000 lei.
              
              Cu toate acestea, daca se vor avea in vedere toate conditiile legale incheiate in cadrul unui contract, totul va decurge in conditii excelente.

No comments:

Post a Comment